Morgenmad og vitamintilskud

18. juli 2010

Alder:
14 mdr.

Morgenmad og vitamintilskud

Kære Helen,

Vores datter er temmelig madglad og stort set altspisende - bare ikke om morgenen.

Hun bryder sig absolut ikke om havregrød eller øllebrød, og vi er endt med at give hende en trekornsgrød fra en økologisk/biodynamisk producent. Grøden indeholder rismel (70%), hirse (20%) og majsmel (10%) og tilskud af B1-vitamin. Vi laver den på ren sødmælk, da hun pga. astmatisk bronkitis har stadig skal fedes lidt på for at holde sin vækstkurve. Ofte kommer der lidt frugt eller bær ovenpå. Og det kombination elsker hun!

Jeg synes blot, at det er en "babygrød", og tænker at hun burde få noget andet, "rigtig" morgenmad. Vi har prøvet med yoghurt naturel med frugt og lidt havregryn i, men hun spotter straks ...

Annonce

... havren og bryder sig ikke om det. Yoghurt er ellers et hit som eftermiddagsmad.

Hun bliver jo nok ikke ved med at være morgenkræsen og foretrække sin babygrød - måske er hun blot småtspisende tidligt på dagen, som sin mor ;-) Men jeg vil nu alligevel gerne have din mening om lødigheden af hendes aktuelle morgenmad, og evt. forslag til noget andet, vi kan prøve at servere.

Hun får i øvrigt morgengrøden ved 7-tiden, og så frugt og brød i vuggestuen kl. ca. 9.

Et tillægsspørgsmål:

Jeg hørte, at man nu anbefaler D-dråber til to års alderen. Vi giver vores datter en knust multivitamintablet på grøden om morgenen, men hun får nok ikke altid det hele med. Bør vi supplere med D-vitamin?

På forhånd tak.

Venligst,
Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.